Hoe ontwikkel je een sterke merkidentiteit: 10 do’s & don’ts

Zoals Elvis Presley met zijn charmes en eigen stijl een echte King of Rock and Roll geworden is en ieder zijn harten heeft gestolen, ontdek je hier hoe je van jouw merk een echte rockster kunt maken! Wat is een merkidentiteit, waarom is deze zo belangrijk, de do’s en dont’s en we geven je de 10 belangrijkste vragen voor het bepalen van je merkidentiteit.

pexels-ayşenaz-bilgin-17703811

Wat is een merkidentiteit?

Ieder mens heeft zijn eigen identiteit en is uniek. Wanneer je een merk wilt opzetten, wil jij dat deze er uitspringt uitspringen. In een wereld vol met keuzes en concurrentie is een persoonlijke stijl voor je merk - de merkidentiteit - van onschatbare waarde.

Het is de manier waarop je je merk wilt presenteren aan de wereld en hoe het wordt waargenomen door je doelgroep. Hieronder valt onder andere: wie ben je, wat wil je uitstralen, wie is je doelgroep en wat zijn je kernwaarden?

Waarom is het zo belangrijk om een identiteit te bepalen voor je bedrijf?

Allereerst is naamsbekendheid natuurlijk van cruciaal belang om op het podium van je toekomstige klant te komen. Merken zoals Coolblue (je weet wel, blauw pakketje, grappige witte tekst en oranje punt) of McDonalds (waarbij alleen een poster van een hamburger genoeg is) weten hoe ze de klant kunnen ‘triggeren’ met hun betrouwbaarheid.

Een consistente en betrouwbare merkidentiteit creëert vertrouwen bij je klanten. Het laat zien dat je professioneel bent en dat je je toewijdt aan het leveren van kwaliteit.

De 10 belangrijkste vragen voor het bepalen van je merkidentiteit

Om je op weg te helpen naar het bouwen van een sterke merkidentiteit hebben we de 10 belangrijkste vragen voor je op een rij gezet. Stel jezelf eens de volgende vragen:

  1. Waarom zijn we hier? Wie zijn we en wat willen we als bedrijf bereiken en wat willen we echt betekenen voor mensen?
  2. Voor wie doen we het eigenlijk? Wie is onze doelgroep? Wat drijft ze en wat houdt ze bezig?
  3. Wat maakt ons zo speciaal? Wat onderscheidt ons van anderen die iets soortgelijks doen? Wat hebben we dat anderen niet hebben?
  4. Hoe willen we overkomen? Als ons merk een persoon was, hoe zou die persoonlijkheid eruitzien? Welke ‘vibe’ willen we uitstralen? Wat wordt onze tone of voice?
  5. Wat beloven we? Wat kunnen mensen verwachten als ze met ons in zee gaan? Wat garanderen we?
  6. Wat maakt ons uniek? Wat onderscheidt jou van je concurrenten? Wat zijn je unieke verkoopargumenten (Unique Selling Propositions)?
  7. Wat is onze merkpersoonlijkheid? Als je merk een persoon was, hoe zou hij of zij dan zijn? Welke eigenschappen en kenmerken associeer je met je merk?
  8. Wat is onze missie en visie? Wat is de langetermijnvisie voor je bedrijf en hoe draagt je merkidentiteit bij aan het verwezenlijken van die visie?
  9. Welke emoties willen we oproepen? Welke gevoelens wil je oproepen bij je doelgroep wanneer ze aan je merk denken of ermee in aanraking komen?
  10. Hoe willen we worden waargenomen? Welke specifieke indruk wil je dat mensen van je merk hebben? Welke associaties moeten ze maken?

D1F84890-15F1-42F5-B83C-66B2BA73BE48 De 10 do & don’ts bij het ontwikkelen van een merkidentiteit

In de wereld van branding is het ontwikkelen van een sterke merkidentiteit als het creëren van een persoonlijkheid voor je bedrijf. Het is de manier waarop je wilt dat je merk wordt waargenomen door de wereld. Maar net zoals bij het vormgeven van onze eigen persoonlijkheden, zijn er do's' en don'ts die van belang zijn.

Do’s

  • Definieer je kernwaarden: bepaal de principes en waarden die de basis vormen van je merkidentiteit.
  • Wees consistent: zorg voor consistentie in visuele elementen, tone of voice en boodschappen om herkenbaarheid, betrouwbaarheid en opbouw van merkwaarde te vergroten. Consistentie in je merkidentiteit helpt je om je te onderscheiden van concurrenten. Door herkenning verover je een plekje in het brein van je doelgroep.
  • Ken je doelgroep: begrijp wie je doelgroep is, wat hen motiveert en hoe je hen kunt aanspreken.
  • Blijf authentiek: laat je merkidentiteit weerspiegelen wie je echt bent als bedrijf, vermijd dat je nep overkomt. Doe je niet groter voor dan wie je bent.
  • Gebruik emotie: emoties spelen een grote rol in hoe je doelgroep een merk ervaart en je merkidentiteit geeft ze de kracht die emoties te vormen en te beïnvloeden. Bij het opbouwen van je merkidentiteit is het daarom van cruciaal belang om jezelf af te vragen: hoe zullen onze klanten reageren op wat we creëren?

Afbeelding1

Don’ts

  • Logo en huisstijl komt later: een effectief logo moet voortvloeien uit je merkidentiteit en de waarden en boodschap van je bedrijf weerspiegelen. Het is moeilijk om een logo te ontwerpen dat betekenisvol is als je nog niet hebt nagedacht over wat je merk vertegenwoordigt.
  • Kopiëren: vermijd het kopiëren van concurrenten; probeer uniek te zijn in plaats van een kopie. Haal inspiratie uit andere bedrijven, bepaal je strategie maar ga geen content kopiëren!
  • Niet open staan voor verandering: de markt verandert, wees op de hoogte van de laatste veranderingen en pas deze toe in de evolutie van je merkidentiteit om relevant te blijven.
  • Te complex zijn: houd het eenvoudig en begrijpelijk voor je doelgroep; vermijd overmatige complexiteit.
  • Te snel opgeven: het ontwikkelen van een sterke merkidentiteit vergt tijd en inspanning; geef niet te snel op!

Hulp nodig bij het bepalen en ontwikkelen van jouw merkidentiteit?

Wij snappen dat je je in de war voelt door alle ins en outs van merkidentiteit. Geen zorgen, Emixion got your back! Wij begrijpen hoe ingewikkeld dit kan lijken maar wij zijn hier om je door het proces te loodsen en we maken er samen echt een feestje van! Onze specialisten in grafisch design en merkidentiteit helpen jou met een sterke merkidentiteit op te zetten.

Tijdens een creatieve sessie en met onze expertise zorgen we ervoor dat jouw merkidentiteit niet alleen opvalt, maar ook écht opgemerkt wordt door jouw doelgroep. Dus, als je wat extra hulp nodig hebt bij het bepalen en ontwikkelen van jouw merkidentiteit, waarom zou je dan wachten? Neem vandaag nog contact met ons op, samen gaan we jouw merk laten rocken!

Gepubliceerd op: 31 oktober 2023

31 oktober 2023