Alles over Performance Max campagnes in Google Ads

Online adverteren verandert continu. Eén van de grootste innovaties van de afgelopen jaren binnen Google Ads is de introductie van Performance Max-campagnes. Deze campagnevorm belooft meer automatisering, betere prestaties en een breder bereik. Maar wat houdt het precies in, en hoe haal je er het maximale uit?

In dit artikel leggen we je alles uit over Performance Max, wat de voordelen zijn, hoe je een Performance Max campagne opzet en waar je op moet letten.

Wat is Performance Max?

Performance Max, of voluit Google Performance Max, is een geautomatiseerd campagnetype binnen Google Ads dat adverteerders in staat stelt om hun advertenties via alle Google-kanalen te tonen:

  • YouTube
  • Google Display Netwerk
  • Gmail
  • Google Search
  • Google Discover
  • Google Maps

In plaats van losse campagnes op te zetten voor elk kanaal, combineert Performance Max Google Ads alles in één campagne, aangestuurd door machine learning. Kort gezegd: één campagne, maximaal bereik.

zoekmachine adverteren - emixion

Wat maakt Performance Max anders?

De kracht van Performance Max campagnes zit in de automatisering. Google gebruikt machine learning om te bepalen:

  • Wie jouw advertenties ziet
  • Waar ze verschijnen
  • Welke boodschap het beste werkt
  • Wanneer het juiste moment is

Als adverteerder lever je input in de vorm van zogenaamde assets (zoals koppen, beschrijvingen, afbeeldingen en video’s), en Google doet de rest. Het gaat zelfs zo ver dat Google door middel van de aangeleverde assets aan de slag gaat en zelf advertentiemateriaal samenstelt. Het systeem test en optimaliseert continu op basis van prestaties.

De voordelen van Google Performance Max

Het gebruik van Performance Max campagnes biedt een aantal voordelen ten opzichte van ‘normale’ zoekadvertenties.

1. Maximaal bereik

Door één campagne in te zetten over alle Google-platformen, vergroot je je zichtbaarheid enorm. Je bereikt gebruikers op het juiste moment, via het juiste kanaal.

2. Slimme automatisering

Performance Max gebruikt slimme algoritmes om zelf de beste combinaties van advertentie-assets te testen en in te zetten. Dit bespaart tijd én verbetert prestaties.

3. Doelgericht adverteren

Je kunt jouw Performance Max campagne richten op specifieke conversiedoelen, zoals aankopen, leads of winkelbezoeken. De campagne optimaliseert automatisch om deze doelen te behalen.

4. Datagedreven beslissingen

Performance Max maakt gebruik van first-party data en gebruikerssignalen om de juiste doelgroep te targeten. Ook kun je eigen klantdata toevoegen via Customer Match.

Voor wie is Performance Max geschikt?

Performance max campagnes in Google Ads zijn met name interessant voor webshops. De Performance Max wordt dan in plaats van Google Shopping en Smart Shopping ingesteld. Voor webshops is er vaak een verbetering van de ROI te zien. Echter voor bedrijven met een campagneopzet met als doel klantafspraken of formulierinzendingen, kan Performance Max minder goed worden ingezet. De kosten per lead zijn hierbij vaak hoger.

Zo stel je een Performance Max campagne in

Een Performance Max campagne opzetten is relatief eenvoudig:

  1. Log in op je Google Ads-account
  2. Klik op Nieuwe campagne maken
  3. Kies je campagnedoel (zoals verkopen)
  4. Selecteer Performance Max als campagnetype
  5. Voeg je budget, biedstrategie en locaties toe
  6. Upload je assets:
    • Koppen
    • Beschrijvingen
    • Afbeeldingen
    • Video’s (optioneel, maar aangeraden)
    • Logo’s
  7. Voeg een productsfeed toe (voor e-commerce)
  8. Voeg doelgroep-signalen toe
  9. Start de campagne en laat het algoritme z’n werk doen

Houd rekening met de leerfase van Google

Google maakt altijd gebruik van een leerfase, Google’s algoritmen hebben namelijk tijd nodig om gegevens te verzamelen en patronen te herkennen. Dit omvat het analyseren van advertentiemateriaal, doelgroep en conversies. Gedurende deze leerfase kan de prestatie van de campagne fluctureren. Een hoger budget kan hierin de snelheid van het leren versnellen.

Bij een Performance Max campagne kan de leerfase wel 6 tot 8 weken duren. Gemiddeld is de leerfase voor een normale zoekadvertentie 2 tot 4 weken.

5 tips voor Performance Max campagnes in Google

Wil je alles uit je Performance Max campagne halen? Houd dan rekening met deze tips.

  1. Gebruik sterke, gevarieerde assets: Google combineert deze op talloze manieren, dus zorg voor variatie en kwaliteit. Optimaliseer daarnaast ook
  2. Gebruik video: Campagnes zonder video krijgen vaak automatisch gegenereerde video’s. Dit wil je liever voorkomen.
  3. Gebruik doelgroep-signalen: Deze helpen het algoritme sneller te leren wie je ideale klant is.
  4. Monitor conversies nauwkeurig: Zorg dat je conversietracking goed is ingesteld, anders kan het algoritme niet optimaliseren.
  5. Laat de campagne even draaien: Het systeem heeft tijd nodig om te leren en te optimaliseren. Geef het minstens 2 weken de tijd.

Nadelen van Google Performance Max

Hoewel Google Performance Max krachtige voordelen biedt, zijn er ook enkele beperkingen:

  • Géén controle: Je weet niet precies waar je advertenties verschijnen of welke zoekwoorden worden getarget. Hier deelt Google geen informatie van. Je hebt dus geen controle over je campagne, alleen over de assets die jij aanlevert. Maar zelfs de uitingen gaat Google zelf mee testen en optimaliseren.
  • Beperkte inzichten: Rapportage is minder gedetailleerd dan bij andere campagnetypes.
  • Afhankelijkheid van algoritme: Het succes hangt af van de input en de kwaliteit van je assets.

Wil je meer controle over zoekwoorden, biedingen en plaatsingen? Dan is een combinatie met traditionele campagnes aan te raden.

Hulp nodig bij jouw advertentie campagnes?

Performance Max Google Ads is een krachtig hulpmiddel voor adverteerders die efficiënt willen adverteren over meerdere Google-kanalen.

Bij Emixion staan onze campagnespecialisten voor je klaar om te helpen met het opzetten, optimaliseren en analyseren van je campagnes. Samen kijken we naar de juiste strategie en inzet van kanalen. Door middel van Marketing as a Service, bieden we voor een vast bedrag per maand een multidisciplinaire marketingstrategie en diensten waaronder SEA onder één dak.

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!