Vandaag leren… morgen controleren!
Wat brengt 2025 en hoe speel je hier slim op in?
2024 heeft laten zien dat online succes een complex spel is geworden. Een spel met steeds meer spelregels, maar ook meer kansen voor wie hier slim op inspeelt. Door mee te gaan met veranderingen en het ‘spel’ effectief te spelen, kun je je onderscheiden in je marktsegment(en).
Dit jaar vonden belangrijke ontwikkelingen in de digitale wereld plaats, zoals; de invloed van Artificial Intelligence (AI), nieuwe Europese regelgeving en de blokkade van third-party cookies door browsers als Apple Safari en Mozilla Firefox. Bij Emixion spelen we op de ontwikkelingen in en zien we verandering juist als een kans om projecten nóg succesvoller te maken. Eén van deze belangrijke ontwikkelingen is de verschuiving van Search Engine Optimization (SEO) naar Answer Engine Optimization (AEO).
Hoe blijf je effectief inspelen op deze veranderingen zonder dat de complexiteit te groot wordt? Lees er in deze column meer over!
AI: De gamechanger in online marketing
De komst van AI heeft ons werk fundamenteel veranderd. Sinds de dotcom-bubbel is er geen grotere ontwikkeling geweest. Van data-analyse en tekstschrijven tot inspiratie en softwareontwikkeling: AI bespaart tijd en maakt snellere, strategische beslissingen mogelijk. Daarom hebben we ons team versterkt met drie nieuwe AI-specialisten die bijdragen aan ons doel: opdrachtgevers elke dag succesvoller maken.
AI helpt organisaties sneller en slimmer inspelen op veranderingen. Als krachtig hulpmiddel in onze multidisciplinaire aanpak maakt AI het mogelijk om proactief te managen en continu te optimaliseren. Online succes vraagt om een effectieve samenwerking tussen talent, technologie en strategie. Sinds de komst van AI hebben we al veel “mooie gesprekken” gehad met ChatGPT. Deze gesprekken hebben geleid tot waardevolle leermomenten en aangepaste strategieën om de zichtbaarheid in ChatGPT voor onze opdrachtgevers nu al te vergroten.
Answer Engine Optimization (AEO) is een belangrijke trend die zich snel ontwikkeld en voortkomt door de intrede van AI.
Van SEO naar AEO: Van resultaten naar antwoorden
Met de opkomst van Answer Engine Optimization (AEO) verschuift de focus van simpelweg vindbaar zijn naar het leveren van directe en relevante antwoorden. AEO speelt in op de manier waarop gebruikers zoeken: natuurlijke taal en specifieke vragen veranderen de zoekopdrachten. Zoekmachines transformeren van traditionele zoekresultatenpagina’s naar antwoordgestuurde interfaces.
Bij Emixion richten we ons op het optimaliseren van content die voldoet aan deze vraag. Dat betekent meer focus op gestructureerde data die “onder water” bij al onze projecten wordt toegevoegd. Door deze aanpak zorgen we ervoor dat onze opdrachtgevers niet alleen zichtbaar zijn, maar ook direct concrete waarde leveren aan de relevante (potentiële) klanten.
EU-regelgeving: Toekomstbestendig cookiebeheer
Nieuwe Europese regelgeving stelt strengere eisen aan het gebruik en beheer van cookies. Bezoekers moeten vooraf inzicht krijgen in welke cookies geplaatst worden. Zoekmachines zoals Google en Bing ondersteunen de zogenoemde Consent Mode V2, wat het mogelijk maakt om personalisatie van advertenties te behouden
Na uitgebreid onderzoek hebben wij ervoor gekozen om te werken met Cookiebot, een toekomstbestendige oplossing met meer dan 5.800 resellers wereldwijd. Deze tool stelt ons en onze opdrachtgevers in om staat personalisatie te behouden zonder compliance-risico’s. Zo bereiken we doelgroepen niet alleen effectiever maar ook persoonlijker.
Third-party blokkades: Er is een oplossing voor 35% tot 45% dataverlies
Het meten van websiteverkeer wordt uitdagender door browserblokkades en adblockers, wat leidt tot het niet verlies van 35% tot 45% van de data van het bezoekersgedrag. Google Ads is hierop een uitzondering, maar de impact op marketingcampagnes en analyses is groot.
Ook voor dit probleem zijn wij opzoek gegaan naar een effectieve oplossing. Server Side Tracking van Taggrs.io blijkt hiervoor een uitstekende keuze. Taggrs biedt namelijk een gebruiksvriendelijk en schaalbaar platform dat vlekkeloos integreert met Google, Meta, LinkedIn en andere platformen. Het voldoet aan privacywetgeving en biedt nauwkeurige tracking en is geschikt voor zowel kleine als grote websites.
Alle tools: Toegang tot geavanceerde tools en technologieën
Met Marketing as a Service (MaaS) en Website as a Service (WaaS) bieden we toegang tot geavanceerde tools op basis van het Laravel-framework. Denk aan Semrush, Hotjar, ActiveCampaign, Taggrs, Cookiebot, alle Google tools en het hele Adobe-pakket. Hiermee garanderen we efficiënte workflows, inzicht in bezoekersgedrag en zelfs telefoongesprekken die te herleiden zijn tot zoekwoorden en campagnes.
Focus op de kernactiviteiten
MaaS en WaaS stellen opdrachtgevers in staat zich te concentreren op hun kernactiviteiten, terwijl wij de marketing multidisciplinair en doorlopend verzorgen. Naast marketingactiviteiten zorgen we ook voor techniek, veilige ISO-gecertificeerde hosting en hoogwaardige content. Samen met partners verzorgen we zelfs computer generated imagery (CGI) fotografie en video’s.
Onze diensten zijn flexibel, schaalbaar en op maat gemaakt. Emixion houdt rekening met jouw capaciteit vraag en businessdoelen. Met een vast maandelijks budget blijven websites, webshops en online marketingactiviteiten altijd actueel en succesvol.
Klaar om te profiteren?
Ben jij er klaar voor om jullie organisatie te laten groeien? Wij staan klaar met ons multidisciplinaire team om je te adviseren en te ondersteunen bij alle online kansen en uitdagingen. Neem contact met ons op en ervaar hoe wij jullie organisatie elke dag weer laten groeien. Een heerlijke kop koffie of thee staat al voor je klaar!