UTM codes: wat is het & hoe werkt het?
Wanneer je een nieuwe marketingcampagne lanceert, wil je natuurlijk weten of je campagne effectief is. Meten is weten! Wanneer jij je resultaten inzichtelijk hebt, kun je precies zien wat werkt en niet werkt en hiermee je campagnes optimaliseren. Hierbij komen UTM-codes om de hoek kijken, hiermee maak je de effecten van je marketinginspanningen inzichtelijk. Maar wat zijn UTM codes en hoe werkt het? Wij leggen het je uit en geven je 5 praktische tips.
Wat is een UTM code?
UTM (Urchin Tracking Module) is een code die aan een URL van een website of pagina wordt toegevoegd. Deze code bevat verschillende tags/parameters. Deze tags sturen extra informatie mee. Hiermee kun je in Google Analytics 4 (GA4) precies zien waar jouw verkeer vandaan komt. Deze parameters helpen marketeers de effectiviteit van hun verschillende marketinginspanningen te identificeren en bieden waardevolle inzichten in het gedrag van gebruikers.
UTM code hoe werkt het?
Een UTM-code bestaat uit belangrijke parameters die worden toegevoegd aan het einde van een URL. Google Analytics 4 leest deze code uit en slaat de informatie op. Zo kun je precies zien hoeveel bezoekers via een bepaalde bron of campagne op je website terecht zijn gekomen. In totaal zijn er 5 verschillende parameters die meer informatie geven over de campagne.
Bron (utm_source)*
Via welke bron de bezoeker op jouw website is gekomen.
google / facebook / nieuwsbrief
Medium (utm_medium)*
Het marketing medium geeft aan hoe de bezoeker op je website is gekomen. Bijvoorbeeld betaald of organisch.
cpc / social media / e-mail
Campagne (utm_campaign)
Geeft aan van welke campagne de link afkomstig is.
remarkting / blog_utm_codes / nieuwsbrief_november
Term (utm_term)
Geeft het zoekwoord aan waarmee je bezoekers op je link laat klikken.
Betaalde zoekwoorden
Content (utm_content)
Beschrijft de inhoud van de aangeklikte content. Hiermee kun je individuele advertenties onderscheiden. In de praktijk wordt dit ook gebruikt bij a/b testen, bijvoorbeeld door de kleur van de button aan te geven.
roze_button / blauwe_button
*= verplicht
UTM code maken met een UTM builder
Er zijn verschillende UTM builders beschikbaar, gratis en betaalde versies. De Google Campaign URL Builder is daar een van, een eenvoudige tool waarmee je direct aan de slag kan!
Voorbeeld UTM code
Nu je weet wat de verschillende utm parameters inhouden en via welke UTM builder je aan de slag kan, is het tijd om UTM tagging in de praktijk te brengen. We geven je 4 verschillende voorbeelden.
- Google Ads: https://emixion.nl/blogs/utm-codes-wat-is-het-en-hoe-werkt-het?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=blog_utm_codes&utm_term=utm_code
- Afkomstig van Google
- Vanuit een cpc advertentie
- Getarget op het zoekwoord utm code
- Social media: https://emixion.nl/blogs/utm-codes-wat-is-het-en-hoe-werkt-het?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=blog_utm_codes
- Afkomstig van Facebook
- Geklikt op de campagne blog utm codes
- E-mail handtekening (a/b test): https://emixion.nl/blogs/utm-codes-wat-is-het-en-hoe-werkt-het?utm_source=handtekening&utm_medium=email&utm_campaign=blog_utm_codes&utm_content=roze_button
- Afkomstig vanuit een e-mail handtekening
- Geklikt op de roze button van de a/b test
- Offline: https://emixion.nl/blogs/utm-codes-wat-is-het-en-hoe-werkt-het?utm_source=qr&utm_medium=offline&utm_campaign=flyer_utm_codes
- Afkomstig van een QR code
- QR code gescant van de flyer over utm_codes
5 tips voor effectieve UTM codes
- Wees consequent
Zorg voor consistentie in je benamingen. Gebruik altijd dezelfde benamingen voor bronnen, medium en campagnes van hetzelfde type verkeer. Dit maakt het makkelijker en overzichtelijker om later in Google Analytics de prestaties te vergelijken. Wanneer je één keer bron en medium per ongeluk omdraait, komen de resultaten dubbel in Google Analytics te staan.
- Gebruik geen hoofdletters
Zorg ervoor dat je altijd kleine letters gebruikt in je tags. Google Analytics maakt namelijk onderscheid tussen een utm-tag met kleine letters en met hoofdletters. Dit maken je resultaten onnodig onoverzichtelijk.
- Gebruik geen spaties maar underscore
Maak nooit gebruik van spaties in je utm-tag, maar gebruik in plaats van spaties een laag streepje _ .
- Wees kort en krachtig
Maak je campagnenamen en -inhoud duidelijk, maar vermijd overdreven lange namen. Een beknopte beschrijving die de essentie vastlegt, is vaak effectiever. Bijvoorbeeld, "zomer_sale_FB_ad" is informatiever dan "zomeraanbieding_op_Facebook_advertentie".
- Documenteer je UTM-tags
Houd een document bij waarin je de gebruikte UTM parameters vastlegt. Dit kan handig zijn voor teamleden en toekomstige campagnes. Documenteer welke bronnen, media en campagnenamen je hebt gebruikt om de consistentie te waarborgen.
Waar vind ik de UTM codes in Google Analytics 4?
Je hebt nu al je campagnes voorzien van UTM-tags, maar hoe vind je de resultaten hiervan terug in Google Analytics? Je navigeert naar rapporten > acquisitie > gebruikersacquisitie of verkeersacquisitie. Je voegt via het blauwe plusje verkeersbron > sessiebron/-medium toe.
UTM als onderdeel van linkbuilding
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie (SEO), hierbij mogen UTM codes niet ontbreken! Door UTM-codes toe te voegen aan de URLs van verwijzende links naar jouw website, kun je niet alleen zien welke websites verkeer naar je site genereren, maar ook welke specifieke links het meest waardevol zijn in termen van conversies.
Wanneer je een verwijzende link plaatst op een andere website, gebruik dan altijd de volgende parameters.
- Bron (utm_source): naam van de website waar de link geplaatst wordt
- Medium (utm_medium): referral
Hulp nodig bij jouw marketing campagnes?
Wil je meer weten over hoe UTM codes kunnen helpen bij het meten van de effectiviteit van je online marketing campagnes? Of wil je hulp bij het optimaliseren van je linkbuilding-strategie of andere marketinginspanningen? Emixion staat voor je klaar! Neem vrijblijvend contact met ons op, we gaan graag met je in gesprek om te kijken waar we online impact kunnen creëren. Samen winnen we… altijd!